Semanta Santa (paasviering) in Leon en heel Spanje

28 maart 2015 - León, Spanje

Gisteren een unieke ervaring meegemaakt. Ben heel gelukkig dat ik dit mee maak.

Er was een processie aan de vooravond van de paasweek. In deze processie lopen de dragers van de baar met Madonna en Jezus op haar schoot nog in gewone habijten maar de komende processie hebben de dragers maskers op. Alle parochies van de stad lopen met hun vaandel mee in de stoet. Alle mensen lopen met brandende kaarsen (wij natuurlijk ook). Halverwege in een straat was een altaar met een kruis en na het passeren met de baar liep iemand met het kruis mee naar een groot plein. Daar verzamelde de hele stad zich en begon men liederen te zingen. Dat was heel bijzonder. Men drinkt deze dagen ook haye limonado.weet nog niet precies wat erin zit maar dat ga ik vandaag ervaren.

Geschiedenis:

De Semana Santa is de in Spaanstalige landen gebruikte benaming voor de Goede Week, de week voor Pasen, die daar uitbundig wordt vormgegeven. In sommige andere katholieke landen worden in deze week veel religieuze beelden met paarse doeken afgedekt, de klokken zwijgen en het orgel blijft onberoerd. In Spanje en Zuid-Amerika daarentegen trekken processies uit die in een barokke vormgeving en met groots vertoon het lijden van Christus en Maria in de straten zichtbaar maken. Kenmerkend zijn de grote beeldengroepen die op vergulde platformen (paso's) worden rondgedragen. Over het algemeen heeft elke processie een paso met een tafereel uit het lijden van Christus en een paso met een droeve Maria. Deze processies zijn in essentie boeteprocessies. Er lopen steevast boetelingen in mee, die kleding dragen met puntvormige maskers, om de anonimiteit te waarborgen. Deze kostuums zijn later ook door de (overigens sterk anti-katholieke) AmerikaanseKu Klux Klan gebruikt, waardoor het beeld van de Spaanse boeteling bij sommigen in het westen een negatieve connotatie heeft gekregen.

Wordt vervolgd. Ga nu douchen en de stad verder verkennen.

1. Yolande:
    28 maart 2015
    Prachtig dat je deze bijzondere week in Spanje kunt meemaken. Wij hebben ooit een rondreis door zuid-Spanje gemaakt en belandden toen ook in dit gebeuren. In één woord indrukwekkend. Laat je meeslepen door het ritme van de trommels en geniet ervan!
  2. Trees Kemper:
    28 maart 2015
    Kan me voorstellen dat zoiets diepe indruk op je maakt, op die momenten kan ik me voorstellen dat je volschiet. Ik vind dit altijd kippenvel momenten!!
    Liefs Trees
  3. Mery:
    28 maart 2015
    Wat een mooi verslag maakte je van een bijzondere gebeurtenis. Het deed me een beetje denken aan de Goede Week zoals wij die vroeger beleefden. Ook hier waren beelden en afbeeldingen met paarse doeken bedekt. Op Palmzondag kregen wij een gewijde palmtak mee naar huis. En met Pasen was alles wit versierd. Kaarsen en bloemen, wierook en je mooiste kleren. In Spanje houden ze de tradities blijkbaar langer vast. Mooi dat je dit mee kunt beleven, Agnes!
  4. Wilma:
    28 maart 2015
    Echt apart om de foto's te zien en je verhaal te lezen.fijn dat je er van kan genieten.wel lekker zeker een dagje rust morgen er weer tegen aan. Hier nog steeds herfst hoop bij jou de zo'n.
    Groetjes
  5. Ton:
    28 maart 2015
    Mooie foto's Agnes. En mooie verhalen. Lekker zo'n rustdag. En.....je bent al ver over de helft. Nog ruim 2 weken.
  6. Leny:
    28 maart 2015
    Wij zijn momenteel in de Algarve tegen de Spaanse grens aan. Dinsdag reizen we door naar Sevilla,
    . Krijgen hier al heel veel van van de semana Santa mee. Mensen zijn er hier erg druk mee. Heel indrukwekkend allemaal. Lfs.
  7. 28 maart 2015
    Leuk Leny, dat jullie in dezelfde sfeer komen. Ik geniet hier volop van. Alles is indrukwekkend.
  8. Hanneke:
    29 maart 2015
    Wauw wat een prachtige processie, bijzonder hoor en ook die mantilla dames heeeel mooi.
    Lekker genieten he en veel foto s maken voor later